Admitere Informatica Economica 2011 – Timisoara

Care sunt perspectivele de inserție pe piața muncii pe care le intrevedeti pentru absolvenții specializărilor pe care departamentul dvs. le coordonează, atât pe ciclul de licenta, cât şi pe cel de master, corelat cu competențele obținute în perioada de şcolarizare?


Programul de studii de licenţă Informatică economică vine în întâmpinarea cererii crescânde de specialişti capabili să combine deprinderi şi cunoştinţe de administrare a afacerilor cu reale competenţe în domeniul tehnologiilor informaţionale. Cercetarea celor mai bune practici, la nivel european, în ceea ce priveşte procesele de restructurare, organizare şi îmbunătăţire a sistemului de învăţământ superior economic în scopul creşterii calităţii şi relevanţei acestuia pe piaţa forţei de muncă, a condus la consolidarea specializării de Informatică economică ca parte componentă a ofertei educaţionale FEAA – www.feaa.uvt.ro .
Îmbinarea, într-o armonie deplină, a competeţelor fundamentale în domeniul economic specifice nivelului operaţional, cu competenţe din domeniul IT (Information Technology) şi BIS (Business Information Systems) conduce la formarea unei tinere generaţii capabile să facă faţă cerinţelor impuse de economia digitală şi menite să joace un rol cheie în efortul de informatizare a firmelor din Romania. La nivelul studiilor masterale se asigură o educaţie prin aprofundare a studiilor de licenţă, dar şi nivelul de complementaritate necesar unei integrări pe piaţa muncii.
Ţinând cont de estimările privind evoluţia domeniilor IT & BIS în următorii 20 ani, precum şi de analizele anuale ale inserţiei pe piaţa muncii a absolvenţilor specializării Informatică economică, suntem îndreptăţiţi să avem certitudini în ceea ce priveşte perspectiva locurilor de muncă din domeniu – www.infoec.ro.
În contextul provocărilor generate de noul context legislativ privind educația, care considerați că vor fi direcțiile în departamentul dvs. în legatură cu carierele cadrelor didactice? Odată cu înfiinţarea, în anul 2000, a specializării de Informatică economică în cadrul Facultăţii de Ştiinţe Economice din Timişoara (actuala Facultate de Economie şi de Administrare a Afacerilor), au apărut provocări inerente pentru cadrele didactice ce s-au implicat în susţinerea acestui program de studiu. Foarte multă muncă, studiu, perfecţionări, schimburi de experienţă, toate acestea conducând la coagularea unui colectiv capabil să susţină noua ofertă educaţională.
Cu mândrie, afirm faptul că, cele 30 de cadre didactice titulare (8 profesori, 12 conferenţiari, 5 lectori şi 5 asistenţi) îşi aduc aportul, prin disciplinele specifice predate la toate cele trei cicluri Bologna, la formarea unor viitori economişti cu valenţe multiple, capabili să facă faţă provocărilor noii economii bazate pe cunoaştere. Aflându-ne din nou în faţa unor provocări, de data aceasta generate de noul context legislativ privind educaţia, va trebui să avem în vedere criteriile şi condiţiile ce fac posibilă dezvoltarea carierelor în mediul universitar.
Cu certitudine, abilitarea în domeniu va propulsa cadrul didactic pe o poziţie ce-i va asigura vizibilitatea la nivelul comunităţii academice, dar şi a mediului socio-economic. Îmi pun mari speranţe în formarea unei şcoli doctorale de Informatică economică la Timişoara.
Orientarea spre cercetare trebuie sa devina o prioritate la nivelul institutiei, dar si pentru fiecare cadru didactic in parte. Care considerati ca poate fi aportul departamentului pentru atingerea acestui deziderat?
În ultimii ani, conform rapoartelor de cercetare întocmite, aportul membrilor catedrei noastre s-a făcut simţit, fiind abordate teme precum: Sisteme informaţionale colaborative; Business Intelligence; Tehnologii/sisteme suport în cadrul organizaţiilor; Sisteme suport pentru managementul cunoştinţelor; Sisteme informatice în administraţia publică; Tehnologii Web; Soluţii informatice integrate pentru administrarea afacerilor; Sisteme suport pentru SOA; Modelarea şi dezvoltarea sistemelor informaţionale pentru afaceri; Metode matematice şi statistice aplicate în economie; Modele econometrice. Coordonarea unor proiecte, granturi de cercetare sau activarea în calitate de membru în cadrul unor proiecte largi, interdisciplinare au pus bazele unei orientări spre cercetare a colectivului.
Din păcate, restricţiile de finanţare a unor noi proiecte au condus la o stagnare în această direcţie de acţiune. Se remarcă însă prezenţele, în calitate de autori şi coautori, la articole ISI Proceedings, BDI, B+ şi chiar lucrări ISI – http://programe.uefiscdi.ro .
Sper ca, şi pe viitor, să existe motivaţia unei implicări în activităţi de cercetare specifice domeniului şi astfel, pe lângă cariera fiecărui cadru didactic în parte, să se consolideze aportul departamentului în bilanţul cercetării din domeniul Cibernetică, statistică şi informatică economică, şi nu în ultimul rând în cel al instituţiei.
Care considerati ca sunt oportunitatile si riscurile imediate si pe termen lung care vor sta in fata specializarii de Informatica economica?
Riscurile ce vor sta în faţa specializării? Atâta timp cât, pe piaţa forţei de muncă, există un deficit important pentru categorii profesionale precum: analist de sisteme informaţionale; proiectant de sisteme informatice economice; manager de proiecte IT în mediul de afaceri; consultant şi/sau implementator de soluţii informatice integrate pentru gestiunea afacerilor; proiectant de site-uri Web şi de soluţii e-business, şi se estimează că domeniul BIS va rămăne şi în România unul cu potenţial ridicat, nu văd riscuri.
Şi cum inovaţiile Internetulului şi ale tehnologiilor informaţionale deschid permanent un număr uriaş de posibilităţi reale de adaptare a afacerilor în noua ordine mondială, riscuri ar putea să apară doar dacă, citându-l pe Jeff Jarvis1, „cei care lucrează în alte domenii s-ar opune schimbărilor inerente în loc să profite de oportunităţile deschise”.
Grija permanentă pentru asigurarea unei formări, educări corespunzătoare în cadrul specializării Informatică economică va conduce la următoarea reţetă de succes: „organizează – adaugă valoare – permite-le altora, adică beneficiarilor absolvenţilor noştri, să aibă succes”.