Oameni sufocaţi în laţul creditelor Provident

Am postat acest material pentru a va feri de ispita!

In spatele unor credite obtinute foarte usor se afla dobanzi uriase, apeluri telefonice obsesive, biletele in usa si vizite repetate la domiciliul clientului.
Provident a patruns masiv pe piata romaneasca de credite promitand doua lucruri pe cat de clare, pe atat de atractive: imprumutul il primesti in 24 de ore si banii iti vin acasa. Doua informatii esentiale pe care romanii le-au retinut usor.
Din ce in ce mai multi au apelat la Provident fara sa stie prea multe detalii despre dobanzi si conditii de restituire. In spatele acestor credite usor de obtinut se ascund dobanzi uriase si o presiune psihica permanenta a agentului care iti ciocaneste la usa in fiecare saptamana sa-ti ceara banii.
Rate sufocante
La Provident, pentru un credit de 2.500 de lei pe un an, dobanda anuala efectiva (DAE) este de 227%, iar la final, dupa toate socotelile, imprumutatul ajunge sa plateasca inapoi, 4.316 lei, aproape 1.816 de lei in plus.
Astfel, daca la Provident s-ar plati 332 de lei pe luna, la Bancpost sau BRD, pentru un imprumut asemanator, s-ar plati 231 de lei pe luna. In ceea ce priveste calculul DAE pentru Provident, aceasta este calculata pentru intreg anul, chiar daca ratele sunt saptamanale si nu se intind decat pe 3-6 luni.
Agentul, om de-al casei
Cei care „calca stramb" intr-o saptamana si uita sa plateasca sunt cautati acasa, iar telefoanele de la agenti nu contenesc. Pentru a obtine un imprumut, primul pas pe care trebuie sa-l faci este sa dai un telefon, iar accesarea creditului este aproape rezolvata. La telefon, operatorul iti spune ca trebuie sa ai domiciliul stabil, esti intrebat ce salariu ai, cam cati bani vrei, iar „in maximum 24 de ore", dupa cum specifica acesta, un agent din zona ta va fi la usa cu degetul pe sonerie.
Odata ce agentul a intrat in casa, relatia devine din ce in ce mai stransa, intre imprumutat si „prietenul lui - Provident". „Am sunat, a venit acasa la mine, i-am dat adeverinta de salariat, s-a uitat la buletin si a completat un chestionar", povesteste despre prima intalnire Marian, un client Provident.
Din chestionar, se doreste sa se afle cat mai multe informatii personale, despre alte cheltuieli sau alte credite la banci. „Sincer sa fiu, nu cred ca au contat prea mult raspunsurile mele, pentru ca eu mai aveam doua credite destul de mari la doua banci", mai sutine clientul. Intre timp, agentul devine tot mai intim, are ocazia sa traga un ochi in casa si sa-si faca o parere despre situatia financiara si personala a clientului.
Dupa ce se verifica datele la sediul central, vin si banii. Creditul este adus acasa tot de agent in maximum 24 de ore. Te anunta prin telefon si vine din nou la tine acasa. In cel mult o saptamana incepe sa sune telefonul, agentul vrea banii, prima rata. Vizitele sunt saptamanale, iar telefoanele de la agentul zonal nu contenesc - „trebuie sa platesti rata".
Stres, telefoane si vizite la serviciu
Chiar de la plata primei rate, unii clienti au avut divergente cu agentii zonali din cauza atitudinii lor.
„Am luat niste bani de la ei, prima rata trebuia platita la 7 zile si mi-a venit la usa dupa 3 zile sa ceara banii. Nu era o problema, dar n-am avut bani exacti si i-am oferit o suma mai mare, in ideea de a-mi restitui 50 de lei. Iar tipul mi-a spus ca ii pastreaza pentru rata urmatoare. Asta m-a pus pe ganduri, asa ca i-am cerut banii inapoi. De cateva saptamani, ma streseaza reprezentantul cu telefoane si biletele in usa. Si la serviciu a venit de vreo doua ori cu un asa-zis manager si m-a amenintat", povesteste Andreea pe forumul site-ului banknews.ro.
Marian spune ca e sunat in fiecare saptamana ca sa i se reaminteasca ca are de platit rata. „Ma suna agentul in fiecare saptamana si il anunt in ce zi sa vina sa-i dau banii. De obicei, il chem sambata", spune clientul.
Despre cei care nu platesc la timp, versiunea oficiala a Provident este alta. „Costul creditelor noastre este fix, nu creste sau scade. Daca se intampla ceva grav si clientul demonstreaza bunavointa, sumele datorate se reesaloneaza", specifica Vlad Sandru, manager de comunicare la Provident. Prin urmare, agentul zonal devine un adevarat psiholog care stabileste daca are sau nu bunavointa clientul sau.
"Suntem in masura sa oferim solutii flexibile la orice dificultate financiara.",
Provident, Deviza
CALCUL
Exemple de imprumuturi in lei oferite de Provident in Romania
CA UN DROG
Specialistii nu recomanda creditul care vine la usa
Chiar daca sunt prinsi la ananghie, consilierii de credite nu recomanda astfel de imprumuturi.
„Datorita costurilor foarte mari, in general astfel de credite nu pot fi o varianta, mai ales in situatia in care nu ai siguranta, macar cat de cat, ca il poti plati. In general, oameni care apeleaza la astfel de imprumuturi au nevoie urgenta de bani si nu se incadreaza in cerintele bancilor. Cine ia un astfel de credit, si din diferite motive nu-l mai poate plati, nu trebuie sa intre in panica si sa ajunga la gesturi extreme. Totul se poate negocia. Din pacate, uneori, cei care se ocupa de recuperarea creantelor fac si amenintari care nu au niciun suport, de genul – „le luam casa parintilor", asa-zise victime care nu au niciun fel de implicare in creditul respectiv", a explicat Ruxandra Andrei, reprezentant al firmei de brokeraj de credite Finzoom. Nici analistul economic Daniel Daianu nu vede o rentabilitate in aceste credite.
„Dobanzile foarte mari spun totul. Faptul ca obtii un credit repede, in 24 de ore, poate fi ca un drog. Apoi urmeaza sa platesti de nu mai stii de unde sa scoti banii", e de parere analistul economic Daniel Daianu. Multumiti de obtinerea rapida a unui credit, imprumutatii realizeaza ulterior presiunea la care sunt supusi saptamanal de agentii care trebuie sa recupereze banii.
„Faptul ca cineva vine sa iti ia rata in fiecare saptamana nu este confortabil, este o presiune si o asigurare exagerata a faptului ca institutia isi poate recupera banii. Daca vorbim in contextul actual, din cauza situatiei economice si a faptului ca romanii se isterizeaza foarte repede, o astfel de tactica nu poate fi benefica asupra psihicului", declara psihoterapeutul Mugur Ciumageanu, din cadrul Spitalului Clinic de Psihiatrie „Alexandru Obregia" - Bucuresti.
DUREROSUL CAZ „STANESCU"
S-a spanzurat dupa vizita agentilor Provident
Florin Baltaretu
Despre cei care au rea-vointa, managerul de comunicare Vlad Sandru spune: „Trimiterea in judecata ramane una dintre optiuni. Daca nu gasim bunavointa in realizarea platilor, nu este exclusa varianta executarii silite. Insa evitam aceasta procedura deoarece costurile de judecata sunt mari si nu ne avantajeaza, avand in vedere imprumuturile mici pe care le acordam".
Nu s-a lamurit daca a dat dovada de „bunavointa" sau de „rautate", se stie doar ca, dupa un imprumut la Provident, craioveanul Cristi Stanescu a cedat psihic si s-a spanzurat. S-a intamplat imediat dupa ce un agent zonal i-a facut o vizita si i-a dat un ultimatum sa plateasca urgent ratele restante. Impactul acestor intalniri fata in fata dintre datornic si creditor este mult mai mare decat in cazul unei discutii telefonice, acesta fiind elementul-cheie al politicii Provident. Barbatul era inglodat in datorii, isi pierduse locul de munca, iar unul dintre cei doi baieti ai sai, de numai 7 ani, tocmai fusese operat pe cord, urmand un tratament foarte costisitor.
„Ne-au terorizat"
„Grijile si lipsa banilor l-au bagat in mormant", spun vecinii lui Cristi Tanase, care a lasat in urma doi copii, de 7 si 2 ani. Dupa patru luni de cand craioveanul s-a spanzurat, drama familiei continua la aceeasi intensitate. Datoriile nu au fost achitate, iar banii le ajung de pe o zi pe alta. Singura schimbare pozitiva in viata Georgetei si a celor doi copii este aceea ca femeia si-a gasit de lucru. De departe, cea mai mare bucurie ramane insanatosirea baietelului cel mare, pentru a carui operatie fusesera imprumutati banii.
Georgeta Stanescu nu vrea sa-si mai aminteasca despre cele intamplate cu patru luni in urma. „Angajatii bancii ne-au terorizat in perioada dinainte nenorocirii. Ne presau sa le dam banii, iar Cristi nu a mai suportat situatia", isi aminteste femeia. Ea si sotul ei imprumutasera de la Provident 1.500 de lei, dupa ce auzisera de la o prietena despre firma respectiva.
Frica de rate
O perioada de timp au putut achita ratele imprumutului. Apoi necazurile au venit unul dupa altul, totul culminand cu intrarea in somaj a lui Cristi. In cele din urma, craioveanul a clacat la presiunile angajatilor Provident, care de venisera tot mai insistenti. „Se comportau ca niste recuperatori. Imi amintesc ca, in ultima perioada, veneau la poarta si de doua-trei ori pe saptamana. Ne-au amenintat ca, daca nu le dam banii si dobanzile, o sa le dam cu totul 5.000 de euro. Saracii copii s-au speriat, iar el a facut ce a facut", povesteste mama Georgetei Stanescu. Si vecinii spun ca „recuperatorii" nu au procedat bine: „Pe unul dintre ei il stiam din vedere, ca a incercat sa convinga si alti oameni de pe strada sa faca imprumuturi la ei. Insistenta lor si felul de a vorbi l-au impins pe om sa se omoare".
Milioane de vizite
Despre situatia de la Craiova, reprezentatul Provident spune ca „a fost un caz nefericit". „Domnul Stanescu nu era la primul imprumut si stia conditiile si ca toate ratele puteau fi reesalonate. Au mai avut imprumuturi la noi si altii din familia lui. Faptul ca l-a vizitat unul dintre agentii nostri e un lucru normal, noi facem milioane de vizite romanilor care au credite la noi. Am vorbit cu cei de la filiala si au spus ca nu au folosit un limbaj dur, doar i-au zis sa plateasca", precizeaza managerul Sandru.
Desi familia se plange ca este vizitata in continuare de agentii Provident, managerul Sandru spune ca, de fapt, nu mai exista nici un credit dupa moartea barbatului: „Datoria domnului Stanescu a fost anulata inca din iunie si, din cate am fost informat, niciun agent de-al nostru nu a trecut pe la familia respectiva". Cu toate acestea, Georgeta Stanescu nu a fost anuntata ca imprumutul a fost sters. asas
SACRIFICIU. Cristi Stanescu facuse imprumutul ca sa-si opereze baiatul cel mare. A platit creditul cu propria viata
ACUZE. „Ne-au terorizat", spune sotia celui care s-a sinucis in urma vizitelor agentilor Provident
DRAMA. Cei doi baieti au ramas orfani de tata. Cel mare a fost operat pe inima, iar cel mic, de 2 ani, nici nu stie ce s-a intamplat
1,7 MILIOANE DE CLIENTI
Imprumuturi din usa in usa
Provident face parte din categoria Institutiilor Financiare Nebancare (IFN). In Romania, pe langa Provident, IFN-uri mai importante care acorda credite de consum sunt Cofidis si Cetelem. Provident este singura institutie nebancara care ofera credite si isi recupereaza ratele direct, acasa, la client. „Experimentam un proiect si avem in plan sa le dam in curand posibilitatea clientilor de a alege modalitatea de plata. Deocamdata facem acest lucru la doua sucursale", a spus managerul de comunicare Vlad Sandru. Provident Financial este un grup de servicii financiare cu sediul in Bradford, Marea Britanie, infiintat in 1880.
In Romania acorda credite intre 400 si 3.000 de lei, direct la domiciliul clientului. Creditele sunt acordate fara giranti, in maximum 48 de ore, de catre reprezentantii companiei. In ultima decada, compania s-a extins in tari precum Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia sau Mexic. Reprezentantii companiei spun ca au, in prezent, peste 1,7 milioane de clienti. In Romania, a aparut din 2006.

http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/871120/Oameni-sufocati-in-latul-creditelor-Provident/